Flere affiliate-kommissioner med Facebook-remarketing

Posted on 19. december 2015 by Claus Bermann in Facebook, Online markedsføring

Jeg havde lavet affiliate marketing ved hjælp af alene SEO i tre år før jeg begyndte på mine første Facebook-annoncer og en helt ny verden åbnede sig for mig.

Af Halfdan Timm

Hvem vidste, at Facebook kunne være mere end ”boosts” og ”organisk markedsføring” til de fjolser, der er kommet til at trykke ’Synes godt om’ på din ’virksomhedsside’? Facebook og affiliate marketing kan spille fantastisk godt sammen. Jeg har brugt Facebook til at:

  • Generere leads til 40 kroner, jeg får 220 kroner for (til 3byggetilbud.dks partnerprogram)
  • Skaffe nyhedsbrevstilmeldinger til et par kroner
  • Og direkte salg af egne digitale produkter

Tre af de bedste fremgangsmetoder får du herunder (og så håber jeg blot, du er en af de i den ene procent, der faktisk tager action på hvad du læser her):

Vis relaterede produkter

Dine besøgende har været inde på din side og set på ét produkt. Måske er det pågældende produkt allerede blevet købt af den besøgende.

Hvis du ved at forbrugeren har vist interesse i at købe A, ved du også, at B er en interessant vare. Eksempel: Du har en affiliateside om kosttilskud. Du har en artikel om kreatin. Hvis folk læser om kreatin ved de, hvad de laver og de er seriøse med deres træning – så du laver remarketing på Facebook med en annonce, der promoverer beta-alanin eller et af andre kosttilskudsprodukter. Måske bare proteinpulver. Du har fat i den rigtige målgruppe og nu skal du blot vise de rigtige produkter.

Jeg gør selv dette med min rejseportal BilligeFlybilletter.dk. Har du kigget på flybilletter til London vil jeg også gerne vise dig Facebook-annoncer for hoteller i samme by. Skal du bruge A, er der god sandsynlighed for, du skal bruge B.

billigeflybilletter forside

Claus har Visitfootball.dk. Er folk interesserede i fodboldrejser er de måske også interesserede i at købe fodboldtrøjer for de hold, de tager ind og ser – og her har eksempelvis Unisport et godt affiliateprogram hos Partner-Ads.

Samme budskab for højt konverterende landingssider

Du kan også vælge at vise remarketing for det samme produkt, som dine besøgende har været inde på.
Der er risiko for at de allerede har købt produktet og det er derfor alene produkter med høje kommissionssatser, jeg vil anbefale til denne fremgangsmetode.

Det betyder, at remarketing direkte på samme budskab er en spændende mulighed inden for eksempelvis:

  • Bredbånd
  • A-kasser
  • Lån (her ved jeg, ROI er ca. 250 % fra en kampagne jeg har sat op for en ven)
  • Spil

Du kender dem allerede – de hardcore affiliate-emner med SEO-konkurrence værre end på ’billige flybilletter’. Se et par af de bedre emner fra Adservice herunder sorteret efter højeste EPC de sidste 30 dage:

adservice høj epc kampagner

Direkte til shop – tracking-link

Du behøver ikke at føre folk forbi din affiliateside igen. Flere virksomheder tillader (heldigvis), at du må linke direkte fra din Facebook-annonce til virksomheden.

Jo færre klik forbrugeren skal igennem, des flere salg får butikken og des flere kommissioner får du. Hvis ikke virksomheden tillader det i forvejen har jeg god erfaring med at skrive direkte til virksomhederne og høre, om ikke jeg kan få lov til at sende dem direkte trafik med Facebook. Alle siger ja. Beskyttelseshensynet ligger et andet sted og med affiliate marketing har I de samme interesser – at få nogle salg igennem.

Nogle virksomheder gør endnu mere end dette. Jeg ved, aarhusianske Made4men.dk tilbyder at betale for dit remarketingspend, hvis du har en særligt målrettet landingsside til deres produkter og bruger deres affiliateprogram på Partner-Ads.

Lån trafik fra dine venner

Jeg vil også nævne muligheden for at ’låne’ trafik fra dine venner. Når du opsætter remarketing med Facebook opsætter du en ”pixel” (trackingscript) på din side. Dette script matcher dine besøgende op med Facebook-profiler ved hjælp af cookies.

Men du er ikke begrænset til at installere din pixel på din egen side.

Som supplement kan du installere den hos dine bekendte med sider, der har samme målgruppe som din side. Hvis vi tager eksemplet fra før har du en affiliateside om kosttilskud. En af dine gode venner har en side om funktionel træning. Du installerer nu din pixel på hans side og laver remarketing mod hans besøgende.

De besøgende kender ikke dig (endnu), men du ved de er i målgruppen – de er sportsinteresserede, aktive og vil gerne læse mere om emner også på din side. Bytter du med din ven vinder I begge to. Alternativt er pixel-plads også annonceplads, du kan sælge direkte på din side uden at dine brugere lægger mærke til det i modsætning til forstyrrende bannerannoncer og tekstlinks, der optager plads på din side.

Hvis du synes det her var spændende er du velkommen til også at lægge vejen forbi halfdantimm.dk, hvor jeg skriver flere blogindlæg om bl.a. affiliate marketing, Facebook-annoncering. SEO og meget af det, også Claus arbejder med. Måske endda vi skulle bytte en pixel 🙂