Guide: Tre spørgsmål til dine landingssider

Posted on 26. april 2013 by Claus Bermann in Landingssider

Guide med gode råd til opbygning af landingssider og tre spørgsmål du bør stille dig selv.

1. Finder dine besøgende dét de leder efter?

Når besøgende lander på din landingsside, skal de indenfor meget få sekunder føle sig sikre på, at de har fundet præcis dét de ledte efter. Pointen er her, at hvis besøgende ikke øjeblikkeligt finder det de forventer/søgte efter, vil de højst sandsynligt straks forlade siden og benytte en af dine konkurrenter istedet.

Er der f.eks. tale om en landingsside, hvor der sendes søgetrafik til, enten fra AdWords eller organisk, skal indholdet på siden for det første stemme overens med det søgeord, den besøgende har brugt. Ikke nok med at det rigtige indholdet skal være der, men det skal den besøgende også lynhurtigt bliv klar over.

Det gode råd: Brug en klar og tydeligt overskrift på din landingsside, som meget klart fortæller hvad denne side handler om. Dette skal være det allerførste den besøgende ser og være med til at forsikre den besøgende om, at han/hun har fundet det der blev søgt efter. Overskriften kan ofte med fordel underbygges af billeder/grafik.

2. Skaber landingssiden tillid?

Stoler dine besøgende ikke på din virksomhed, vil de helt sikkert heller ikke købe dine produkter eller service. Du kan også spørge dig selv, om du nogensinde ville købe noget af en sælger eller en virksomhed du ikke havde tillid til og stolede på? Dérfor er tillid utroligt vigtigt når du opbygger din landingsside, sørg for at bruge elementer som skaber tillid.

Det gode råd: Brug referencer, udtalelser, logoer fra din kunder, logoer fra branche-organisationer og logoer fra CSR-aktiviteter på dine landingssider. Derudover kan selve designet og strukturen af landingssiden være med til at opbygge tillid. Husk at tilføje kontaktoplysninger på din virksomhed i landingssidens footer, dette er efterhånden en konvention indenfor webdesign og dine besøgende forventer at finde kunne finde din adresse og dit telefonnummer her.

3. Indeholder landingssiden call-to-action?

Lad os antage, at dine besøgende har fundet dét de lede efter på din landingsside og at de har tillid til din virksomhed. Hvad så? Så skal du have dem til at udføre en handling der giver en form for værdi. For en webshop, vil det være at gennemføre et køb. Men for andre typer virksomheder, kan der være mange andre former for værdifulde handlinger, som dog i sidste ende skal ende med en form for transaktion.

Driver du en håndværkervirksomhed, så kunne en call-to-action være, at de besøgende enten ringer til dig eller skriver til dig via en kontaktformular. Hvad skal call-to-action så være? De fleste leder efter at få en pris/et tilbud, på den håndværkeropgave de skal have udført. En meget simpel call-to-action ved et telefonnummer, kunne være “Ring og få et tilbud” og via en kontaktformular kunne det være “Beskriv din opgave, så vender vi tilbage med en pris”.

For andre typer af virksomheder, kan de værdifulde handlinger være andre, f.eks. tilmeldinger til nyhedsbreve, at blive fans på Facebook, at download et produktkatalog som PDF osv. Uanset hvad er det vigtigt, at tænke over hvordan starter du købsprocessen på din landingsside?

Det gode råd: Gør det nemt for dine besøgende at blive kunder. Gør din webshop brugervenlig og gør det nemt at handle på den, med store og typelige “Læg i kurven”- og “Gå til betaling”-knapper. Skal du typisk give et tilbud/en pris til dine kunder, før de beslutter sig, så tilføj et tydeligt telefonnumer de kan ringe på, samt en enkel kontaktformular (husk kun at bede om need-to-have oplysninger) så dine besøgnede også kan kontakte dig i weekenden/om aftenen osv.

Vejen til en højere konverteringsrate

Hvis du tænker grundigt over de tre spørgsmål og finder gode løsninger til netop din landingsside, dit produkt og dine kunder, så er du allerede et langt stykke i forhold til at forbedre din konverteringsrate og dermed skabe mere forretning til din virksomhed. Bemærk, at disse tre råd, blot er nogle af de elementer og faktorer som påvirker dine landingssiders konverteringsrate.

Brug for ekstern hjælp?

Har du brug for rådgivning eller at få opbygget dine landingsider eksternt, er AW Media specialister i at udforme landingssider og har mange år erfaring med leadgenerering.

Kontakt os på telefon 7070 2870 eller på www.aw-media.dk.