Flyforsinkelser og rettigheder: Alt hvad du bør vide

Posted on 16. maj 2018 by Claus Bermann in International

Når dit fly er forsinket, kan det være en fordel at kende dine rettigheder som passager. Hvis du ankommer mere end 3 timer end planlagt til din slutdestination, er du berettiget til erstatning – såvel som du også kan have krav på, at få et gratis måltid og forfriskninger, såvel som et gratis telefonopkald, selvom det nok er de færreste der gør brug af dette, i disse tider hvor alle har en mobiltelefon.

Hvis flyforsinkelsen er over 5 timer har du også krav på en gratis hotelovernatning, samt gratis transport til og fra lufthavnen. Ofte kan/vil flyselskabet ikke tilbyde at forestå at arrangere passende hotel og transport, så du vil oftest selv skulle arrangere og betale for dette. Men husk at gemme kvitteringer.

Rettigheder – under forsinkelsen

Indtil du kommer frem til din destination, har du krav på en række ydelser fra flyselskabet, om end det ikke altid opfyldes af flyselskabet. I disse tilfælde skal du selv stå for dette, men husk at gemme kvitteringer til det senere erstatningskrav.

Efter 2 timers forsinkelse:
Gratis måltid, forplejning og telefonopkald

Efter 5 timers forsinkelse:
Gratis hotelovernatning
Gratis transport til/fra lufthavn

Kompensation og regler

Når du oplever en forsinkelse over 3 timer, skal du tage fat i flyselskabet og bede om, at få udleveret en erklæring omkring selve forsinkelsen såvel som årsagen hertil. Denne vil være vigtig for det efterfølgende forløb. Der er en række kriterier for hvornår du kan opnå kompensation:

Forsinkelsen skal være over 3 timer

Det tidspunkt hvor flydørene åbnes i flyet ved ankomst ved slutdestinationen, regnes for det tidspunkt du er ankommet. Forsinkelsen er dermed det antal timer og minutter, der er gået fra den planlagte ankomst til dette tidspunkt. Hvis det er over 180 minutter, så er der tale om en flyforsinkelser der berettiger til erstatning.

Start- eller slutdestination skal være i EU

Som udgangspunkt skal enten start eller slut-destination være inde i EU/EØS området, som dækker hele EU såvel som Norge, Schweiz og Tyrkiet. Eneste undtagelse er, hvis forsinkelsen er opstået på en flyvning der startede udenfor EU, og sluttede i EU, og med et flyselskab der ikke er registreret i EU, eks. et flyselskab der er baseret i USA. I dette tilfælde har ikke krav på erstatning, fordi flyselskabet ikke er bundet af EU’s regler og flyforsinkelse.

Forsinkelsen må ikke skyldes dårligt vejr

Hvis flyforsinkelsen skyldes dårligt vejr enten ved start eller slut-destinationen, (eller undervejs), står du med et ret svag sag, da du skal kunne bevise, at vejret ikke påvirkede flyvningen. Typisk vil dårligt vejr ramme mange flyvninger ved den berørte lufthavn, og dermed kan flyselskabet ikke klandres en eventuel forsinkelse.