Iværksætteri,  Online markedsføring

Online iværksætteri: Et kig på hundeskove.dk til inspiration

Som iværksætter og online entreprenør er det altid spændende at kigge på andres website og forretningskoncepter, for at finde inspiration og måske nye idéer til egne projekter. I denne omgang har jeg kigget nærmere på siden og app’en hundeskove.dk.

Hjemmesiden og app’en Hundeskove.dk drives af Andreas Petersen, dette er dog skrevet uden hans hjælp, så det hele er baseret på hvad jeg ser udefra og hvordan jeg opfatter den service der leveres.

Kort beskrivelse

Servicen er dybest set at brugerne kan finde en hundeskov til at lufte deres hund i deres nærområde, hvad enten de er hjemme eller på besøg et sted i landet, som de ikke kender. Siden hedder hundeskove.dk, men der er ikke nødvendigvis altid tale om deciderede skove. Det kan også være grønne arealer eller lignende, hvor hunde kan luftes.

På hjemmmesiden kan brugerne finde en lang liste med hundeskove i hele Danmark, dog er der ikke nogen søge- eller sorteringsfunktion. Det er derfor tydeligt at der er lagt op til at man som bruger skal hente app’en. Kan hentes i Appstore her og koster 35 kr.

App’en: Hundeskove i Danmark

App’en er tilgængelig til både iphone og ipad, og interfacet ser således ud (iphone-versionen):

Tydeligvis er app’en knyttet op med telefonens GPS, således bliver det hurtigt at finde en hundeskov på kortet nær ens placering.

Brugerinteraktion

Konceptet bygger på, at brugerne kan upload deres egne billeder fra en bestemt hundeskov, samt ligeledes skrive anmeldelser af stedet. Helt klart fordele både for brugerne, men også set fra et forretningsperspektiv. Idéen om at man får brugerne til at lave indhold, som er brugbart for andre brugere og som blot øger værdien af ens service/produkt, er meget tiltalende og noget som rigtigt mange online iværksætter stræber mod. Kan man få brugerne til at “sætte strøm i” produktet og gøre det bedre og mere attraktivt for andre brugere, så har man vundet rigtigt meget.

Brugerne kan let og enkelt upload deres egne billeder af en given hundeskov og skriv om deres oplevelse. Kan man som website-ejer først få sat gang i denne interaktion med nok brugere, så får man startet en meget attraktiv “sneboldseffekt”, hvor hver aktiv bruger, blot gør app’en mere attraktiv for de øvrige (og nye) brugere.

Hvad siger brugerne?

I Appstore er app’en pt. vurderet til en score på 3,9 (ud af max 5), baseret på 29 vurderinger. Et par udvalgte brugere skriver:

Bedste app til hundeluftning
Er helt vild med Hundeskove app’en, havde ingen ide om, at der var så mange skønne hundeskove i mit nærområde og i dk generelt! God til inspiration og afveksling, min hund og jeg benytter den hyppigt, 5 stjerner og en stor anbefaling til hundeejer herfra.
– Amalie Plet (29. mar. 2020)

Rigtigt fin app med godt overblik
Meget brugbart information og let at finde rundt i.
– Mads231187 (14. maj. 2020)

Stor kundegruppe og højinteresse produkt

Hundeejere er som kundegruppe en relativ stor kundegruppe i Danmark, og da kæledyr generelt har en stor plads i folks liv, så bliver alt hvad der findes af produkter og services, meget let højinteresse. To faktorer som i min optik, kan være med til at skabe grundlaget for en online succes, nemlig; stor kundegruppe + højinteresse produkt.

Set fra et forretningsperspektiv er hundeskove.dk et interessant eksempel, hvor der kan findes inspiration til egne fremtidige digitale projekter.

Øvrige platforme

Ud over hjemmesiden og app’en, har hundeskove.dk en aktiv Facebook-side med knap 6.000 følgere og Facebook-gruppe med cirka 3.300 medlemmer.

Kommentarer lukket til Online iværksætteri: Et kig på hundeskove.dk til inspiration