Kundeoplevelse

Rene gulve giver mere salg!

Du har sikkert prøvet at komme ind i en virksomhed, butik eller restaurant, hvor du har bemærket mangelfuld rengøring. Uanset om det er støv på hylder og møbler, beskidte vinduer, snavsede tæpper eller gulve, så efterlader det et dårligt indtryk af virksomheden.

Dine kunder forventer en god oplevelse, når de besøger din virksomhed. Er du i restaurations- eller fødevarebranchen er det er et must, hvis du vil overleve.

Vil du drive en succesfuld virksomhed, spiller rengøring en afgørende rolle for dine kunders opfattelse af din virksomhed og dine produkter.

Den positive kundeoplevelse

Forestil dig, at du kom ind i en dagligvarebutik for at købe ind til aftensmaden. Mens du går rundt i butikken, bemærker du at gulvene er fyldt med pletter, emballage flyder på gulvet, der dufter dårligt og flere loftslamper virker ikke. Butikken sender ikke et signal der siger: “Køb vores friske og lækre madvarer!”, men mere noget i retning af: “Kom ud så hurtigt du kan, varerne er åbenlyst dårlige!”

Din butiks udseende påvirker direkte kundens samlede oplevelse. Deres erfaring dikterer, om de foretager et køb eller ej – som du sikkert kan forestille dig, betyder en negativ shoppingoplevelse at du mister salg.
Hold din butik ren, ryddelig og vedligeholdt, så har du skabt de optimale rammer for at få dine kunder til at handle hos dig – og komme igen.

Dette er især vigtigt, hvis du konkurrerer mod store mærke-/kædebutikker. Du kan være sikker på, at disse butikker normalt er rene, da de typisk vægter et højt niveau af shoppingoplevelse for deres kunder. Du har brug for enhver fordel, når du konkurrerer mod disse butikker.

Btb og webhandel er ingen undtagelse

Det er ikke kun virksomheder med direkte kundekontakt, der skal være opmærksomme på at sende et godt signal til kunderne med god rengøring.

Driver du en webshop, er der risiko for at dine varer bliver støvet mens de ligger på lager hvis du ikke vasker lagergulvet. Det fine støv fra gulvet hvirvles op når der arbejdes, og lander efterfølgende på hylder og varer. Når en kunde modtager en vare fra dig, vil det sende et dårligt signal hvis det første man oplever er en støvet emballage, eller et støvet produkt. Mange har forsøgt sig med at rengøre varerne ved pakkebordet, men det bliver aldrig optimalt. Derfor er den bedste løsning at bruge en effektiv gulvvasker til jævnligt at vaske gulvene.
Rene gulve giver et bedre arbejdsmiljø for dine medarbejdere, fordi luften indeholder mindre støv når du vasker gulvet. Dette kan have stor værdi for trivslen blandt personalet.

Arbejder din virksomhed med Btb kunder uden direkte kundekontakt, skal du være ekstra opmærksom. Har du sjældent kunder på besøg i virksomheden, er det let at nedprioritere vigtigheden af at holde orden og rent i dagligdagen. Når du får besøg af kunder og leverandører skal du altid tænke på at reglerne for den positive kundeoplevelse altid gælder – også selv om du kun har kunder i virksomheden en gang imellem.

Forstå dit rengøringsbehov

Uanset om du driver en stor eller lille virksomhed er det vigtigt at du forstår dit rengøringsbehov. Hvor skal du sætte ind, og hvilke rengøringsmaskiner kan gøre arbejdet lettere for dig?

Støvsugeren er den første maskine du skal være opmærksom på, og her skal du vælge mellem en traditionel våd/-tørstøvsuger eller en mere handy tørstøvsuger.

Til kontor, butik og restaurant vil en tørstøvsuger være det mest oplagte valg, men har du lager kan du med fordel anskaffe en god tør-/vådstøvsuger, der også kan suge vand op.

Store gulvarealer med hårdt gulv som beton, fliser, vinyl eller linoleum er oplagte for en professionel gulvvasker. En gulvvaskemaskine sikre en effektiv rengøring som spare dig både tid og vand. Nogle af de bedste gulvvaskere til hårde gulve produceres af tyske Kärcher. En Kärcher gulvvasker giver et langt bedre resultat end den traditionelle gulvmoppe, og efterlader gulvet tørt så du kan gå på det med det samme.

Valg af gulvvasker

Når du skal vælge den rigtige gulvvaskemaskine er målet at finde en effektiv gulvvasker der dækker dine behov.
Her kan du med fordel bruge din forhandler til at hjælpe med at vælge mellem forskellige modeller: Walk behind, Stand-on og Ride-on eller en fleksibel kompakt gulvvasker.

Hver type er velegnet til forskellige behov, og det gælder om at vælge det rigtige fra starten. Du kan f.eks ikke bruge en stor Ride-on maskine på en restaurant, da den kræver plads og er uegnet til at komme rundt hvor pladsen er trang. I en restaurant hvor du ofte har en del forhindringer, skal du kigge på de kompakte gulvvaskere, for her er fleksibilitet og manøvredygtighed nøgleordene.

Dit gulv er afgørende for, hvilket brøstehoved du skal vælge til din gulvvasker, og selvom disk-børsten er den mest udbredte kan der være forhold hvor et valsehoved kan være den rigtige løsning.

Til store arealer hvor der kan arbejdes uhindret er disk-hovedet næsten altid det oplagte valg. Er gulvet derimod struktureret som rå beton, eller har du et klinkegulv med dybe fuger så kan disk-børste ofte ikke komme ned i fugerne, og så skal du vælge valsebørster.

Har du trang plads, eller skal du vaske blinde gangarealer som man kan have det på et lager, så giver valsehovedet nogle spændende muligheder. Med et valsehoved har du mulighed for at vaske helt ind i et 90-graders hjørne, og dreje hovedet 180 grader og køre tilbage. På den måde kan du komme ind i hjørner fordi valsehovedet er firkantet i modsætning til diskhovedet som er rundt.

Sæt gulvvask i system

Uanset om du bruger din gulvvasker til industri eller butik, kan du med fordel lave faste rutiner for hvordan og hvornår du vasker dine gulv.

Det du ønsker, er at skabe en positiv kundeoplevelse, uanset om det er direkte eller indirekte.

Har du en butik er gulvvaskeren en kæmpe fordel for dig, da den efterlader gulvet tørt så dine kunder kan færdes på gulvet straks efter vask uden risiko for at falde. En gulvvasker med traditionel gulvmoppe, ville kræve at gulvet skulle tørre inden brug – og i den tid kan dine kunder ikke gå på gulvet.

En daglig gulvvask er afgørende hvis du har direkte kundekontakt som butik, restaurant, fitnesscenter, hotel, udstilling eller showroom. Det er afgørende at dine kunder oplever dine gulve som rene og får en positive kundeoplevelse af være i din virksomhed.

Er din opgave at holde rent på et lager, kan du lave en grundig vask en gang i ugen, og så vaske dagligt i varemodtagelse, vareudlevering og ved pakkeborde. På den måde sørger du for hyppig rengøring på de arealer der er mest belastede, og regelmæssig rengøring på mindre belastede arealer.

Kommentarer lukket til Rene gulve giver mere salg!