Skriv bedre blogindlæg: Tre konkrete tips, der kan øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg

Posted on 1. maj 2018 by Claus Bermann in Online markedsføring

At skrive et godt blogindlæg er ikke nemt. Det kræver ofte en del viden og store kompetencer. Mestrer du endnu ikke disciplinen, skal du ej fortvivle, for der findes masser information om, hvordan man skriver gode blogindlæg på nettet, og i denne artikel får du tre skarpe blog-tips, som kan øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg.

Flere og flere virksomheder afsætter ressourcer til content marketing, og det format, som de fleste vælger at bruge hovedparten af deres energi på inden for dette felt, er blogging.

Dette skyldes formentligt blogformatets store elasticitet. En ‘blog’ er kendetegnet ved at være tekstlig, men ellers er genrekonventionerne meget flydende. Man ser derfor stor diversitet inden for bloggenren, som, grundet dens store fleksibilitet, kan praktiseres med succes af en enhver uanset interesseområde.

Uanset om man kunne tænke sig at blogge om Dunlopillo-senge, kommunikation eller børnetøj, vil det kunne lade sig gøre, og hvis man er en skarp blogger, vil man formentligt skabe sig et publikum.

Dog skal man ikke forvente, at man får opbygget en følgerskare, så snart man klikker ‘publicér’ på ens første indlæg. At opbygge et publikum kræver tålmodighed og vedholdenhed. Nogle bloggere er så privilegerede, at de er kendte fra andre sammenhænge, og der vil helt naturligt være interesse for de ting, de laver, hvorfor de sikkert vil have et publikum fra dag et, mens ukendte ansigter først skal vise sit værd som bloggere.

Som sagt kræver det megen viden og mange kompetencer at skrive det perfekte blogindlæg. Selvom jeg efterhånden har blogget en del år, tillærer jeg mig stadigvæk nye evner inden for disciplinen. Det er også vigtigt at anerkende, at genren er dynamisk og hele tiden i udvikling, og at man derfor skal være omstillingsparat, hvis man vil forblive en moderne blogger.

Herunder får du tre skarpe tips til blogging, og jeg har en yderst stærk formodning om, at tipsene er langtidsholdbare.

1. Fokusér på strukturen af dit indlæg – vær bevidst om, hvad du vil kommunikere med indlægget

Et blogindlæg er en kommunikativ handling, og hvis en kommunikationshandling skal være effektiv og resultere i en adfærdsændring hos modtageren, er der en række basale forhold, man skal have styr på.

Noget af det allervigtigste, hvis man vil fastholde læseren og påvirke denne efter hensigten, er en vellykket struktur for ens blogindlæg. En god og stram struktur får man sjældent foræret. Det er noget, man skal arbejde aktivt for at skabe.

Hvis man bare kaster sig ud i at skrive et indlæg uden at have nogen idé om, hvad man præcist ønsker at kommunikere, vil ens indlæg med stor sandsynlighed ende med at blive rodet, og det vil for læseren være uklart, hvad budskabet er. Derfor… Vær bevidst om, hvad du ønsker at sige, og byg indlægget op på en overskuelig måde, der øger chancen for, at du lykkes med at kommunikere, hvad du ønsker. Gode mellemrubrikker plejer at være et godt redskab. Undgå også for lange afsnit.

2. Dit blogindlæg skal bringe værdi

Frasen “fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” er efterhånden lige så slidt Mick Jaggers ansigt.

“Fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” gentages nemlig igen og igen af kommunikations- og marketing-folk, og det antænder en glød af frustration i mig gang på gang. Ikke fordi frasen er usand, for det er den ingenlunde, men fordi den i sig selv ikke er brugbar. Overhovedet. Man siger jo bare: “Lad være med at producere noget ligegyldigt lort.” Det, kan de fleste vel blive enige om, er en selvfølge, som ikke bør gentages i det uendelige.

En af mine kæpheste er derfor, at frasen skal krydres med en nuancering af, hvad der kendetegner værdifuldt indhold, hvis den skal være værdiskabende.

Jeg har brugt lang tid på at undersøge og gruble over, hvordan man skaber værdifuldt indhold. Faktisk har jeg skrevet et langt indlæg om netop dette tema. Hvis du er nysgerrig, kan du læse indlægget via dette link. Kan du nøjes med en ultrakort opsummering, kan jeg fortælle, at jeg kommer frem til, at værdifuldt indhold typisk kendetegnes ved, at:

  • indeholde brugbar viden
  • være passioneret
  • være underholdende

3. Et godt blogindlæg er typisk sagligt og velargumenteret

Hvis man er typen, der vidensdeler via sine blogindlæg, er det helt ekstremt vigtigt, at den viden, man deler, udspringer fra troværdige kilder. Hvis man selv er hovedkilden, skal man have en vis form for status og autoritet, hvis ens pointer og postulater skal tages for gode vare.

Hvordan opbygger man så denne autoritet? Det gør man på flere forskellige måder. Dels kan den opbygges ved, at man hyppigt demonstrerer, at man har stor viden om et felt. En måde at demonstrere dette på er via blogging og deltagelse i faglige debatter. Derudover kan man også opnå status og autoritet via erhvervsmæssige præstationer samt ens titel.

Det kan være en styrke, hvis man inddrager respekterede kilder i ens blogindlæg, der underbygger ens påstande.

Saglige, dybdegående analyser klæder også langt de fleste blogindlæg, så dette advarer jeg på ingen måde imod.

God fornøjelse med at blogge fremover

Jeg håber, at mit indlæg har givet dig nye brugbare værktøjer til at blogge. Hvis du vidste det hele i forvejen, kan du stikke lappen i vejret og modtage en imaginær high-five, for så er du formentlig allerede en ret skarp blogger på nuværende tidspunkt.